MARTA PAHISSA: “Vam decidir posar la mirada en l’exposició ambiental que se’t posa bé, que és justament la natura”.

25 de maig de 2023

La Marta Pahissa és la cara visible de la unitat de Transformació Ambiental de l’asseguradora DKV. Des d’aquesta posició està aportant innovació al sector, i ho està fent amb la incorporació d’un element clau: la natura, entesa com a factor fonamental per tenir cura de la salut.

Hi va arribar amb el bagatge d’anys d’experiència en el tercer sector ambiental..

  • Marta, com va ser el teu pas del tercer sector a l’empresa privada?

A la Fundació Terra vaig entrar poc després de llicenciar-me en Ciències Ambientals l’any 2000. Vaig poder treballar en projectes com la primera central solar de participació comunitària d’Espanya, al mercat del Carmel, en la creació del portal terra.org o la primera botiga online de productes ecològics (biohabitat.es), o en projectes de cooperació a l’Índia i a Tanzània per la transferència de tecnologia solar Scheffler, entre d’altres.

També oferíem serveis de consultoria per empreses, i preparava propostes de voluntariat corporatiu. Així va ser com vaig començar a col·laborar amb DKV. Després d’unes quantes propostes habituals, recordo una conversa informal amb la responsable de RSC en la que vaig expressar que el que haurien de fer era incorporar la visió ambiental al producte, canviar el relat, més enllà de fer accions aïllades.

Havia començat a intuir que el potencial de canvi que tenen les empreses podia fer arribar la sensibilitat ambiental allà a on les ONG no arribàvem.

Un temps després DKV em van dir que em prenien la paraula: volien crear una línia ecològica per les assegurances de decessos, amb ecofunerals, i em proposaven fer-ho des de dins.

I vaig fer el salt.

Avui soc responsable de transformació ambiental de DKV, i busco oportunitats per traduir el discurs ambiental al negoci, mentre alhora altres departaments s’ocupen específicament de reduccions d’emissions o de RSC.

  • Com va sorgir la proposta pionera de DKV en la renaturalització de la salut des del sector privat?

Buscant oportunitats de trobar solucions als rams de la companyia. Primer vam començar amb els decessos, on vam crear l’assegurança Ecofuneral que redueix l’última petjada ambiental que deixem i inclou l’experiència Bosque memorial. Quan mor una persona, un arbre es planta. Es tracta de plantacions fetes amb criteri científic, assessorades des del criteri tècnic del CREAF, en punts de la península on són necessàries. La plantació la duen a terme especialistes, mentre que treballadors de DKV voluntaris recullen i escriuen els missatges dels familiars en papers de llavors que seran col·locats vora els arbres.

En les assegurances per la llar vam incorporar materials ecològics, com pintura EcoLabel, per a totes les reparacions: ho vam fer tan per l’impacte sobre el medi ambient, com per l’impacte sobre la salut.

I finalment vam arribar a la salut, un ram molt important del sector. La salut té una component genètica i una relacionada amb l’atenció sanitària, però també una molt important: la que vé de l’entorn i els estils de vida. L’anomenat exposoma representa el total de les exposicions ambientals a les que està sotmesa una persona, i es relaciona amb les causes ambientals de moltes malalties.

Vam recopilar les recerques realitzades sobre les respostes biològiques del cos a l’entorn, moltes d’elles des d’ISGlobal, amb l’ajuda de Carolyn Daher que actualmente també forma part del grup motor de la Taula. Vam anar identificant molts components per començar a abordar: els elements que tenen impactes negatius, però, també, tots aquells que generen impactes en positiu.

Tot això connecta amb el missatge ambiental. Vam decidir posar la mirada en l’exposició ambiental que se’t posa bé, que és justament la natura. Ens enfoquem així al medi ambient no des de la preocupació o la culpabilitat, sinó desenvolupant un projecte en positiu.

Vaig parlar amb els investigadors d’ISGlobal, del CREAF i de l’ICTA per recollir recerques i evidència científica, tots els estudis de salut i natura, i vam generar dues publicacions, “Baños de bosque: una propuesta de salud” (2017) i “Prescribir naturaleza” (2021).

Un dels primers reptes va ser precisament la promoció interna entre els metges de la companyia.Si bé una part van considerar que tenien altres urgències i això no era prioritari, un segon grup ho van veure perfectament relacionat amb la promoció de la salut. I cal recordar que per una asseguradora que els clients no es posin malalts és important!

També el meu cap, responsable de I+D, i el mateix CEO de DKV comparteixen aquesta visió holística de la salut, i així que vam encetar el programa.

  • Ja no parlem de sostenibilitat, sinó de salut planetària. Com les empreses poden integrar aquest canvi de paradigma?

Crec que és més eficaç posar el focus en el que fas i com ho fas, que no continuar generant el mateix producte i al final fer accions per a un reporting social. Els departaments de RSC tradicionals han de deixar de cooptar la responsabilitat ambiental, perquè les empreses puguin evolucionar els models de negoci cap a una visió social i ambiental no contradictòria amb el benefici econòmic. No es tracta només d’integrar les externalitats o reduir emissions de CO2. Es tracta de transformar una nova proposta de valor des d’una mirada sistèmica.

Però encara estem en aquests processos de transformació. En el cas de DKV ja parlem de “Planeta Salud”. Des del departament de Serveis Generals treballen per calcular i reduir les emissions de carboni i altres impactes ambientals associats a les operacions. Des de departament de Negoci Responsable treballen el reporting, patrocinis i evolucionen l’antiga RSC. I finalment, el departament de Transformació es centra en la innovació i transformació de negoci, l’estratègia, el disseny i la gestió del canvi.

Crec que al present la cultura ambiental encara no és prou alta, i, seguint la similitud amb el que ha estat la digitalització, a les empreses els hi falta encara fer el salt cap a una autèntica ambientalització. De la mateixa manera que digitalitzar-se no vol dir fer factures en pdf, ambientalitzar-se tampoc vol dir posar cubells de reciclatge. I continuant amb la similitud, si la transformació digital no es pot fer sense especialistes digitals, també per la transformació ambiental calen molts especialistes en medi ambient dins de les empreses. El primer pas és entendre que el medi ambient no és senzill. No és plantar arbres, imprimir per les dues cares i canviar bombetes LED, no es pot entomar sense persones expertes. I el segon pas és entendre que és una oportunitat de diferenciació, de propòsit i de innovació.

A més a més, molts estudis parlen que ja és majoria la gent que es consideren “conscienciada”,i que hi ha un sentiment de culpa vers el consum, però el que continuen faltant són moltes més oportunitats que ajudin a fer més fàcil travessar el llindar del comportament ambiental. I això crec que és una oportunitat per a les empreses com a facilitadores, perquè mentre els responsables polítics no siguin prou valents com per fer que l’opció ambiental sigui la única posible, recaurà la responsabilitat en el ciutadà.

  • Parlar de natura com a actiu salut és revolucionari (just en un moment on és tendència la salut digital tecnologia)?

Estem en la quarta onada de sostenibilitat, on la transformació tecnològica i la innovació han de ser decisives per projectes regeneratius. Ja no podem parlar només de reduir emissions i impactes zero, hem de regenerar. I per això hem creat el projecte Naturaleza Saludable.

  • Entre altres, heu desenvolupat l’app “Quiero cuidarme” i “Dosis de Natura”

L’app Quiero cuidarme és l’aplicació de salut digital de DKV. I ara, el Dia del de Medi Ambient. inaugurarem l’apartat Dosi de Natura.

Serà con un comptador de temps passat en espais verds en contacte amb la natura, que detectarà creuant la teva geolocalització amb la cobertura vegetal. És un projecte pioner que neix de les converses amb l’ecosistema científic: servirà per crear nous hàbits i nous espais de salut, per digitalitzar-nos, i per fer transferència científica,

Es complementa amb les rutes “Itinerarios Baño de Bosque DKV, que hem creat amb Europarc i Wikiloc : es tracta d’itineraris circulars, plans i fàcils per tothom.

Les dades, autoritzades, també serviran per contribuir amb la recerca sobre el vincle entre salut i natura, tant pels metges de DKV com d’altres investigadors que ja ens han expressat el seu interés. Al 2024 tenim previst incloure la prescripció de natura, facilitar l’eina a grups de recerca i dissenyar Dosi de Natura 2.0.

Quina rellevància pot tenir el contacte a la natura davant el gran repte de la salut mental?

La salut mental i emocional és un tema tan important com delicat. Nosaltres hem desenvolupat la eina digital DKV-Omm dedicada al benestar emocional. 

Faciliem recursos a les persones que volen cuidar el benestar emocional. Alguns són podcasts de relaxació, i hi han incloses diverses propostes orientades a natura, com activitats audioguiades en la natura. Anem integrant el discurs de natura en els productes perquè, també en aquest cas, a grans termes, la natura també és un determinant de la salut.

  • Què podria incorporar l’administració dels vostres aprenentatges?

De vegades no és tan fàcil trobar espais de col·laboració, però resulta que la natura és un espai comú, i la salut pública també, i a nosaltres ens interessa molt la promoció de la salut: així que natura i salut són espais de col·laboració ideals per l‘esfera público-privada.

Per poder col·laborar, però, hem de dialogar molt, de forma transparent i honesta, i superant visions antigues. 

Des de DKV podem contribuir a que els científics tinguin més eines per investigar més el vincle salut i natura, afegir itineraris en espais periurbans, comptar amb nous proveïdors de serveis o productes de salut i natura, integrar el valor de natura a l’historial mèdic del pacients, ajudar a reverdir ciutats, obrir l’eina de “dosi de natura” a altres partners…

  • Com podem involucrar empreses des de la Taula Salut i Natura?  

Crec que en un context de salut i emergència climàtica tots som partners i col·laboradors i no ens hem de veure com a  competència, tothom suma. Òbviament que entre empreses del mateix sector competim per treure novetats. Però a mig termini, sobreviuen els que s’adapten al canvi. I és parlant que sorgeixen les idees i les oportunitats.

La salut pública ens interessa a tots, i personalment crec que cal convidar les empreses  superant la mirada del patrocini i elevant-la per crear projectes compartits de valor. Dissenyem junts serveis i solucions innovadores que puguin encaixar en l’oferta de les empreses. Que puguin anar directament al department de Marketing, de Producte o d’Innovació, sense haver de trucar necessàriament a la porta del departament de RSC tradicional.

Un altre exemple, el nostre call center, Integralia, gestionat per persones treballadores amb discapacitats, amb serveis i preus de mercat prestant atenció a altres empreses que no només no són DKV, sinó que en poden ser competència. 

Tot i venir del tercer sector, crec que no ens hem d’abstenir de dissenyar projectes i solucions amb certa lògica de mercat. És, també, una forma legítima de transformar aquelles coses de la societat i del propi mercat que no ens agraden, o on no podem arribar gaire ràpidament. I sí, haurem d’inventar noves formes de relació entre administració, empresa privada i tercer sector on algú arrufarà el nas. No tot s’hi val, però en un context d’emergència climàtica, la inacció ens porta al desastre. Provem de buscar la forma de parlar, perquè en les fronteres entre els 3 sectors trobarem la innovació i la col·laboració que necessitem. I la Taula de Salut i Natura, amb el més que resilient lideratge de la Sandra Carrera i na Laia Botey, n’és un bon exemple.

.