La Nau Bostik de Barcelona ha acollit, del 18 al 20 d’octubre, la setena edició de les Jornades Renaturalització dels espais i entorns educatiu.
La trobada ha esdevingut un espai de reunió i reflexió per a professionals de molts àmbits que de manera transversal treballen per a millorar la ciutat a nivell físic, mediambiental, social o educatiu.
La renaturalització dels entorns escolars s’ha presentat com una oportunitat per al desenvolupament de les persones, una oportunitat per a incrementar la biodiversitat i la resiliència urbanes, i una estratègia per la transició ecosocial. De fet s’ha destacat que, tot i partir del col·lectiu de la infància, les intervencions incideixen en tota la comunitat escolar, incloent els avis i el veïnat. Es reclama doncs la concepció de les escoles com a espais públics de tothom.
Carolyn Daher i Monica Ubalde de ISGlobal i Katia Hueso, autora del llibre Educar en la naturaleza: mejores personas para un planeta mejor, han parlat de la importància per al desenvolupament de la persona del contacte amb la natura continu i directe.
Des del CREAF s’ha recordat la importància dels ecosistemes i la biodiversitat en la ciutat i com la renaturalització dels entorns escolars permet incrementar aquesta biodiversitat que és la base de la salut.
Durant les jornades tècnics i diferents administracions han pogut compartir inquietuds i experiències enfront un repte al que estan buscant les maneres de donar resposta, atesa la sensibilitat creixent que s’ha apreciat entre les escoles i comunitats educatives, emmarcada en una major consciència ambiental.
Les ponències van concloure amb la visita a l’escola bressol Marenostrum i l’escola Valldaura, on es va poder constatar de forma tangible la dinàmica sorgida en aquests espais renaturalitzats, tan entre infants com entre les persones adultes.
Més de 80 tècnics d’administracions locals o autonòmiques com Castella i Lleó, Aragó, València, Andalusia, País Basc, Catalunya, Madrid, Barcelona, Cardedeu, Manresa, Sant Feliu de Llobregat, Hostalets de Balenyà… han pogut conèixer experiències amb comunitats educatives i entrar en contacte amb professionals de diverses disciplines com són la psicologia, la salut, la facilitació, la recerca, la biologia, l’educació, l’arquitectura…
L’esdeveniment ha estat coorganitzat per l’Ajuntament de Barcelona, la Diputació de Barcelona, l’Institut Infància i Adolescència de Barcelona – Institut Metropoli, la UOC a través del projecte Cool Schools i la cooperativa El globus vermell, membre de la Taula Salut i Natura, amb el seu programa programa Patis x Clima.